Luisteren doet veranderen

De schoonmaakwereld is aan het veranderen. En wil je mee, dan zul je her en der aanpassingen moeten doen. Maar waar liggen de kansen op dit moment? Een lastige vraag waar veel schoonmaakbedrijven op dit moment mee worstelen. Wij zijn op onderzoek uitgegaan.

 

Het nieuwe werken vraagt om gastvrijheid
Wat we in de schoonmaakbranche heel erg merken is dat de kantorenmarkt aan het krimpen is. Flexibele werkplekken en het ‘Nieuwe werken’ gaan steeds meer de boventoon voeren. De traditionele schoonmaakaanpak wordt daardoor meer en meer overbodig. Er wordt van ons als schoonmaakbedrijf een andere aanpak verwacht. De ruimtes in kantoren worden anders gebruikt door toename van verschillende hospitality concepten. Ongemerkt worden ruimtes door bijvoorbeeld een leuke themaweek van de cateraar vuiler dan anders. Toch heb je als schoonmakorganisatie gewoon te doen wat in het programma van eisen is opgenomen. Vaak zijn contracten gebaseerd op output en dan kan het niet altijd uit. Hoe bereiden we ons hier op voor?

Niet aanhoren maar luisteren
Het beste is door te luisteren en te vragen naar wat onze opdrachtgevers precies willen. Hierdoor komen we erachter wat zij precies verwachten van ons. Luisteren is iets anders dan aanhoren. Dit is een belangrijk verschil! Ook het doen van aannames is een valkuil. Vraag daardoor ook goed door! Pas dan kun je meegroeien met de veranderingen. En als je gaat meegroeien, zal dat betekenen dat je je positie ook gaat verstevigen. Het leveren van maatwerk wordt cruciaal. Wat ook opvalt is dat kostenbesparing door innovatie in is. Hiervoor wordt er flink wat van onze creativiteit gevraagd om tot oplossingen te komen. De deur staan dan wel open voor innovatie en vernieuwing, maar voor welke prijs? Ook al geeft de Rabobank aan te verwachten dat er weer meer uitgegeven gaat worden in 2016, veel bedrijven zullen dit geld ook gebruiken om opgelopen achterstanden in te lopen en een buffer op te bouwen.  

 

Meer dan alleen ‘de schoonmaker’
Kortom, willen we wat dan moeten we mee. De rol als ‘ouderwetse’ schoonmaker gaat steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. Doe je oren open...en luister. Alleen dan verander je mee!