Wie niet verandert, staat stil. Welke veranderingen brengt het Nieuwe werken ons? We hebben het er al eens eerder over gehad: HNW, oftewel Het Nieuwe Werken. Steeds meer bedrijven en organisaties gaan zich hier op richten. Het kantorengebouw krijgt dan ook een andere functie, met als gevolg dat het schoonhouden van het pand ook een andere aanpak vereist. Hoe gaan we dit als schoonmaakorganisatie aanpakken?
Samenwerken staat voorop
Waar voorheen het kantoor alleen een werkplek was, is het nu ook een ontmoetingsplek geworden. Organisaties sturen dan ook steeds meer aan op output dan op de aanwezigheid van de medewerkers. Een kenmerk van het nieuwe werken is namelijk tijd- en plaats onafhankelijk je werk doen. De gebouwenactiviteit is dus ook aan het veranderen. Samenwerken wordt belangrijker dan het concentratiewerk. Dit wordt namelijk veel meer verplaatst naar de thuiswerkplekken.
De ‘eigen’ plek verdwijnt
De ‘traditionele’ werkplekken staan gemiddeld met 50% leeg. Daar tegenover staat een stijging van 15% op werken in groepsruimtes en andere werkplekken waar er kan worden samengewerkt. Vanuit de schoonmaak moeten we dan ook rekening houden met deze veranderde activiteiten. Omdat het een andere mate van vervuiling oplevert, kunnen er werkprocessen verstoord worden. Kortom, we moeten deze ontwikkelingen blijven volgen zodat we hierop kunnen blijven inspelen. Een voorbeeld van één van deze veranderingen is dat de mobiele medewerker geen ‘eigen’ plek meer heeft. Hierdoor voelt hij zich ook minder verantwoordelijk voor zijn plek en neem de vervuiling toe. Doordat de flexibele plek door meerdere personen gebruikt wordt, kan het idee ontstaan dat deze plek sneller vervuild is.
Inleven is een must!
‘U vraagt wij draaien’. Dit was vaak toonaangevend. Maar ook dit is voor de schoonmaakmedewerker aan het veranderen. De intensiteit van het gebruik van de werkplekken neemt toe. Net als de verwachting van het kwaliteitsniveau. Daartegenover staat dat het bedrijf kan besparen op de vierkante meters. Dit zijn mooie kansen voor ons als schoonmaakorganisatie. Hierbij moeten we wel ons inleven in ‘de nieuwe medewerker’. Zo kunnen we opnieuw aantonen wat onze toegevoegde waarde is en weten we wat er speelt bij de klant. Want wie niet verandert, staat stil en doet niet meer mee…